Herinneringen

5 juni 2015 - Glud, Denemarken

Boeren, burgers en buitenlui,

Vandaag hebben we rondgereden in de buurt van Brorup in Zuid Jutland, de streek waar we in het verleden heel veel tijd hebben doorgebracht in de vakantieperiodes. Wat was het dorp veranderd, het agrarische karakter was aan het verdwijnen en het dorp wordt dus meegenomen in de vaart der volkeren.

Wij zijn gaan kijken naar de veemarkt; althans, dat was het vroeger. Nu is een een verkoopgebied van prullaria en rommel vanuit de kofferbak van de auto. I.p.v. mensen met een agrarische achtergrond (zoals die er vroeger veel rondliepen), werden we nu geconfronteerd met jengelende koters, in strakke leggings gehulde overmaatse moeders en "kampsjaakachtige" vaders. We waren er dus heel rap weg; we schoten zowat met onze voiture de buitengebieden in. Hiervoor verwijs ik jullie graag naar de diverse foto's.

Over vaders gesproken: het was vandaag Vaderdag in Denemarken. Ze koppelen dit aan "de dag van de grondwet". Ja, vaders hebben begeleiding, ondersteuning en correctie te bieden aan losgeslagen dochters, weerbarstige zonen en eigenzinnige echtgenotes. Ja, zonder vaders  (en als buitenstaanders v.w.b. deze functie heb ik daar een zeer heldere blik op)  zou de wereld er heel anders uitzien en met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een enorme chaos zijn...

Na het bezoek aan die enorme verzameling prullaria, zijn wij een hele mooie route gaan rijden over de oude "heerweg". Slechts zeer toevallig lagen hier wat caches en ook zeer toevallig was Hilmelien zich hier van bewust. Hetgeen geresulteerd heeft een mooie dag in het buitengebied en een hele blije TL want die kon weer loggen.

Daarna zijn we op bezoek geweest bij Annie en Jens Peter, zij zijn dus nu ook onderwerp van de rubriek "keek op de week". Wat een weerzien, wat een herinneringen en wat een emoties. We hebben heerlijk langs de Holsted A gelopen, alwaar we morgen gaan vissen. Althans; Hilmelien heeft dit al ingepland. Van de drie zonen zijn er twee het huis al uit en ze hebben alle drie hun dagelijkse werkzaamheden/bezigheden.Blijkt dat Annie ook aan Qi cong doet...... De jongens redden zich prima en de ouders zijn ( terecht) heel trots op hen. Het boer zijn werd ook in Denemarken steeds met gereguleerd, maar gelukkig hebben ze hun zaakjes goed op orde bij Hulvadgaard (google maar ff)  We hebben gekletst over  hun en ons leven, ons beider visie op bepaalde zaken en het blijkt dat afstand en tijd geen belemmering vormen om samen een "goed gevoel" voor en met elkaar te hebben. WIJ gingen in ieder geval weg met hele goede gedachten en we hopen dat Jens Peter en Annie in hun antieke Porsche nog eens richting Nederland komen. Dan zullen wij net zoveel taart en koeken bakken als Annie nu voor ons had gedaan.......Neen, Uw aller Leks roept deze 2 mensen trots en vol genoegen uit tot de allerliefste Denen van de heeeeeeele wereld. Het zijn echt schatten van mensen!

Daarna weer met gezwinde spoed naar Glud voor het avondmaal, nog ff een korte tai chi en daarna wat computeren. O ja, we zullen waarschijnlijk weer op tijd op ons matje liggen.

We lezen overigens dat het "allejezusheet" is geweest in Nederland; iedereen die periode goed doorgekomen? En valt het nog een beetje mee met de regen en het onweer? Wij weten dat ons aller Jack ons kasteel bewaakt, behoedt en beheert, voor ons een geruststellend gevoel.

Verder weer een welgemeend "trustie",

houdoe vanuit een heerlijk Denemarken,