het regent pijpestelen

2 juni 2015 - Glud, Denemarken

Twinkelende tierelantijntjes van me,

Vandaag een stormachtige en bovenal regenachtige dag in Denemarken, hetgeen de aanzet vormt om eens wat “binnendingen” te gaan doen. Hedenochtend “ruig” uitgeslapen tot wel 0700 uur. Daarna ff het grasveld onveilig gemaakt met wat tai chi en toen door Willem getrakteerd op een heerlijk ontbijt.

Toen we het ontbijt “hadden genuttigd” heb ik de visspullen voor morgen klaargemaakt en Hilmelien heeft alles voor vandaag ingeladen en voorbereid. We zijn toen richting Silkeborg gereden omdat hier het walhalla en de ultieme natte droom voor ieder sportvisser is gesitueerd,  namelijk aqua. In dit pedagogisch verantwoorde mega aquarium huis (jawel, ik mocht dus echt binnen komen) zijn een paar enorm mooie artificiele biotoopjes gemaakt met daarin snoeken, karpers, forellen, snoekbaarzen, baarzen, rietvoorns etc. , etc…. Tevens zijn er otters, bevers, wasberen, marters en nog heel wat andere dingen. Voor eenieder een aanrader, vooral voor gezinnen met kinderen bijvoorbeeld enzo…Ik heb me deze keer ingehouden bij de “aaibak”  voor vissen, er is geen enkele steur uit het water getild, goed van mij he! Verder verwijs ik naar de diverse foto’s die zullen verschijnen, echt heeeeeeeeeel mooi dus.

Daarna zijn we naar het kunstmuseum in Silkeborg geweest, waar we mooie en minder mooie dingen hebben gezien. Maar ja, kunst is toch altijd subjectief vind ik. E.e.a. was gevestigd in het panden voor het vroegere kuuroord (waar ook een tentoonstelling over was, geef mij dus maar een welness van tegenwoordig) was gevestigd. We hebben bovendien een heel leuk idee gezien: onder het schilderij was een schoolbord bevestigd waar mensen dus verder konden tekenen vanaf het schilderij. Ook hier verduidelijken de foto’s  e.e.a., ik vond het een geniaal idee! Een tentoonstelling van een of andere meneer Nielsen; mwah, ik werd er welhaast depressief van. Maar hier schijnt die man dus beroemd te zijn. Wel waren er hele vrolijke beelden, zie wederom de foto’s. Her en der nog wat schilderijen, de een mooi de ander wat minder. Al met al leuk om gedaan te hebben, bovendien was het allemaal gevestigd in een heel mooi gebouw.

Daarna via de “binnendoordoskeszoekweggetjes” weer naar casa di Willem, alwaar ons keukenprinsesje alweer ruig in de keuken aan het stoeien was met was pannen, messen en aanverwante zaken. Dat wordt dus weer schransen enzo. E.e.a. wordt dan overigens charmant geserveerd door een op kousenvoeten sluipende Yvonne......

Morgen dus weer een dagje de zee op met de Bang Bang van schipper Bente, dikke schollen vangen…